0
چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب با تیراژ کم و فوری، چاپ رمان و داستان

ده روش و شیوه ی تند خوانی

ده روش و شیوه ی تند خوانی

ده روش و شیوه ی تند خوانی

تند خوانی یک مهارت با ارزشی است که البته باید بدانید که تندخوانی درهمه چیز و همه جا به کار نمی آید برای مثال برای مسائل و مطالب ریاضی و علمی که مسائل آن مرحله به مرحله آشکار می شود.

روش اول : از صفحات فهرست مشخص شده ی کتاب استفاده کنید تا دیدی سریع و کلی از محتویات کتاب به دست آورید، بخصوص برای اولین بار که یک کتاب را میخوانید، یادداشت هایی از  قسمت هایی که بیشترین ارتباط را با مطالعه شما دارند بنویسید.

روش دوم: مشخص کنید تندخوانی برای چه زمانی مناسب است؟ برای مثال اگر هدف شما دستیابی به یک نمای کلی از موضوع باشد تندخوانی مفید است. اما اگر به اطلاعات دقیق تری نیاز دارید، تندخوانی صرفا برای یافتن قسمت هایی از کتاب که می باید عمقی مطالعه شوند به شما کمک میکند.

روش سوم: آزمایش کنید و ببینید آیا تندخوانی واقعا برای کتابی که مطالعه می کنید مفید است؟ بعضی از کتاب ها به درد تندخوانی می خورند (برای مثال در زمانی که کتاب دارای عناوین اصلی و فرعی زیادی باشند و در شرایطی که اولین جمله هر پاراگراف نشان دهنده ی اطلاعات کلی درباره تمام پاراگراف باشد.)

روش چهارم: تندخوانی را به وسیله خواندن روزنامه وار بر عنوان های اصلی و فرعی، اولین و آخرین جمله پاراگراف و تمام پاراگراف های اول و آخر قسمت ها یا فصل ها آزمایش کنید.

روش پنجم: سعی کنید هر روشی را که در مورد با تند خوانی دارید برای مثل “تلفظ لغات”، ترک کنید. بسیاری از افراد یاد گرفته ایم که باهمان سرعت که صحبت میکنیم کلمات را بخوانیم. درحالی که مغز ما سریع تر از زمانی که کلمات را بیان می کنیم می تواند آنها را درک کند. با این وجود بسیاری از ما مطالب را پس از بیان کردن می خوانیم.

روش ششم: تمرین کنید و به جای کلمه، یک گروه از کلمات را یکباره درک کنید. در بیشتر عبارات فقط یک یا دو لغت اساسی و مهم وجود دارند و برای استنباط معنی عبارت نیازی به خواندن بقیه کلمات نیستند.

روش هفتم: در حالی که مهارت در تندخوانی را پرورش می دهید قبل از شروع به خواندن، برنامه ریزی کنید. برای مثال فهرستی از سوالاتی که می خواهید پاسخ آنها را بیابید.تهیه کنید..

سپس در زمانی که به تندخوانی مشغول هستید مغز شما به طور خودکار تمایل به ذخیره کردن اطلاعاتی دارد که پاسخگوی سوالات شماست.

    روش هشتم: زمانی که شما در ارتباط با موضوع مورد نظر آمادگی ذهنی داشته باشید، می توانید چند دقیقه ای را صرف فهرست بندی نکات مهمی که می دانید کنید. این کار موجب می شود که تندخوانی و معلومات فعلی شما گام به گام هم پیش بروند و باعث میشود تا شما از روی مطالبی که درحال حاضر می دانید سریع تر بگذرید. صرف دقت برای خواندن مطالبی که می دانید، مشکل ساز نخواهد بود.

روش نهم: به صورت مداوم مروری به مطالب قبلی داشته باشید. به صورت مرتب به چند صفحه قبل از مطلبی که در حال خواندن آن هستید، برگردید و تکنیک هایی را که در حال تندخوانی یاد گرفته اید  یاد اوری کنید. به علاوه کنترل کنیدو ببینید در هر نگاهی که به مطالب قبلی می اندازید، آیا تکنیک یا روش مهم و جدیدی می یابید؟ امکان دارد اولین بار که تندخوانی کردید مطالب مهم را از قلم انداخته باشید.

روش دهم: به طورمداوم نگاهی به صفحات بعدی بیندازید مگر اینکه کتاب شما رمان یا داستان باشد. دانستن اینکه چه مطلبی پس از این مطلب فعلی خواهد آمد، برای حفظ توجه شما به مطلب فعلی که درحال خواندن آن هستید مفید است. مطلب بعدی ممکن است دلیل ترتیب و تنظیم مطالب را به صورتی که نوشته شده اند، برای شما آشکار کند..

هنوز دیدگاهی ثبت نشده. شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهد.
ارسال یک دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

× ارسال پیام در واتساپ