0
چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب با تیراژ کم و فوری، چاپ رمان و داستان

روش های یادداشت برداری و خلاصه نویسی کتاب

روش های یادداشت برداری و خلاصه نویسی کتاب

چهار روش فوق العاده برای یادداشت برداری

یادداشت برداری به روش کرنل :

در این روش شما دفتر خود را به سه قسمت یادداشت‌ها، سوالات و خلاصه نویسی تقسیم می‌کنید. یادداشت‌ها، همان نکات مهمی هستند که در حین مطالعه به آن‌ها برخورد کرده‌اید. قسمت سوالات با نکاتی که یک درجه از سایر نکته‌ها مهم‌تراند و پرسش‌هایی که برایتان به وجود آمده پر کنید و در نهایت باید چکیده‌ای از یادداشت‌ها و سوالات را در بخش خلاصه نویسی یادداشت کنید.

روش مایند مپ :

مایند مپ طراحی کنید تا  سریع یاد بگیرید. مایند مپ با چینش درست مطالب، مشکل پیچیدگی موضوعات کتابتان را حل می‌کند. به طور مثال اگر کتابتان درباره سقوط دربار قاجار است، کلمه سقوط قاجار را وسط دفتر یادداشت کنید و دور آن خط بکشید. سپس خط رسم شده را با خط به دایره‌های کوچک‌تری وصل کنید که هر کدام یکی از علت‌های سقوط قاجاریه هستند. این کار را آن قدر ادامه دهید تا موضوع مورد بحث به پایان برسد.

روش کلی نگرانه :

این روش برای کسانی مفید است که می‌خواهند  همه مطالب را یاد بگیرند. لازمه این روش مطالعه فعال است. باید با کتاب درگیر شوید، شکل بکشید، موضوعات را به هم دیگر متصل کنید. در ضمن باید هر موضوع  مرتبطی که ز قبل یادتان است را نیز در حاشیه ی صفحات کتاب بنویسید. مثلا اگر فلان عنصر در فلان سال کشف شده، باید سعی کنی که سایر اتفاقات آن  سال را یادآوری کنید.

حاشیه نویسی :

حاشیه نویسی ساده‌ترین روش برای نوشتن یادداشت است. حاشیه نویسی  اصلی‌ترین روش برای مطالعه فعال است. در این روش شما باید نکات ترکیبی که پیدا می‌کنید را در حاشیه‌ ی صفحات کتاب یادداشت کنید. این روش بیشتر  برای کتاب های علمی مثل زیست شناسی کاربردی است که حجمشان بالاست و نکات ترکیبیشان زیاد است.

چهار روش خلاصه نویسی کتاب :

یادداشت برداری:

 اصلی ترین و مهم ترین نوع خلاصه نویسی است و عبارت است از برداشتن نکات مفاهیم هر مطلب و یادداشت کردن آن در دفتری جداگانه. البته باید توجه داشت که با نوشتن بیشتر مطالب ، حجم آن را زیاد نکرده وفقط نکات کلیدی و مهم را ثبت کرد.

حاشیه نویسی :

در این روش نکات جمله هر پاراگراف را جدا کرده و به زبانی که برای شما ساده تر و قابل فهم تر است در حاشیه کتاب یا دفتر یادداشت کنید. در این روش ، ما پاراگراف و قصد آن را در جمله ای کوتاه بیان میکنیم. توجه شود که باید به اندازه ای باشد که تمام نکات کلیدی و مهم را دربر داشته باشد زیرا در غیر اینصورت برای مطالعه کامل مطالب دوباره باید کل پاراگراف خوانده شود.

علامت گذاری :

سریع ترین روش برای مطالعه فعال است و نکات کلیدی و مهم را نیز نشان می هد. شما با علامتهای مختلف از جمله علامت سوال ، ستاره دار کردن و خط کشیدن زیر نکات مطالب را به نوعی تقسیم بندی میکنید.

روش درخت نموداری :

این روش برای مطالبی از قبیل صیغه های فعل، آرایه های ادبی و دسته بندی در کتاب درسی زیست که قابل سازمان دهی باشند، پر کاربرد است. در این روش مطالب به صورت یک درختچه و به کوتاه ترین صورت ممکن، مانند شبکه به هم وصل میشوند که نکته ی کلیدی در وسط صفحه قرار گرفته و مطالب فرعی مانند شاخه های درخت به آن متصل هستند.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده. شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهد.
ارسال یک دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

× ارسال پیام در واتساپ