0
چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب با تیراژ کم و فوری، چاپ رمان و داستان

آموزش مراحل خلاصه نویسی کتاب

آموزش مراحل خلاصه نویسی کتاب

آموزش مراحل خلاصه نویسی کتاب :در هر مقطع تحصیلی برای کسب نتایج بهتر و آموزش مناسب، خلاصه نویسی کتاب یکی از بهترین روش های یادگیری می باشد. خلاصه نویسی محدود به کتب درسی نیست و برای یادگیری هر نوع کتابی از روش خلاصه نویسی می توان استفاده کرد. خلاصه نویسی روش های مختلفی دارد که متناسب با سلایق فرد می توان بهترین آن ها را برای یادگیری انتخاب کرد. در این مقاله   آموزش مراحل خلاصه نویسی کتاب را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده ایم. البته با توجه به روش های متنوع برای خلاصه نویسی برای کسب نتیجه ی بهتر، توصیه می شود روش های مختلف خلاصه نویسی را بررسی و مناسب ترین آن ها را انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید: تبدیل پایان نامه به کتاب

آموزش مراحل خلاصه نویسی کتاب
آموزش مراحل خلاصه نویسی کتاب

چرا خلاصه نویسی انجام دهیم؟

خلاصه نویسی از هر جهت یادگیری را در خواننده افزایش می دهد. به طور کلی هدف خلاصه نویسی سه مرحله است که در مرحله ی اول محتوای مطالعه شده را در ذهن تثبیت می کند. مرحله ی دوم خلاصه نویسی مربوط به دسته کردن محتوای کتاب می باشد و مرحله ی سوم و نهایی خلاصه نویسی مرور راحت تر به کمک مطالب خلاصه نویسی شده است. در واقع روش خلاصه نویسی برای انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی بسیار مفید است. در نوشتن پایان نامه و تبدیل پایان نامه به کتاب یا مقاله هم از روش های خلاصه نویسی برای کسب نتیجه بهتر می توان استفاده کرد.

معرفی روش و مراحل خلاصه نویسی کتاب

همان طور که گفتیم خلاصه نویسی روش های مختلفی دارد. در این مطلب یکی از بهترین و کاربردی ترین روش های خلاصه نویسی را مرحله به مرحله برای شما شرح داده ایم. این روش شامل سه مرحله ی اصلی است. مرحله ی اول خلاصه نویسی با این روش علامت گذاری مطالب هنگام مطالعه کتاب است. مرحله ی دوم نیز استخراج کلمات کلیدی کتاب مورد نظر است. مرحله سوم نیز مرحله ی یادداشت برداری می باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش انتخاب عنوان کتاب چیست؟

آموزش مراحل خلاصه نویسی کتاب
آموزش مراحل خلاصه نویسی کتاب

مرحله اول آموزش مراحل خلاصه نویسی: علامت گذاری مطالب

در مرحله اول خلاصه نویسی، شما باید مطالب مهم کتاب را هنگام مطالعه علامت گذاری کنید. ممکن است در هنگام مطالعه بخش هایی از کتاب برای شما نامفهوم به نظر برسد. اگر بخواهید برای هر مطلب نامفهوم مکث زیادی کنید در نهایت وقت بسیاری را از دست داده اید. به همین جهت است که در هنگام مطالعه مطالب مهم را علامت گذاری کرده و به ادامه ی مطالعه بپردازید.

برای علامت گذاری مطالب نیازی نیست تمام علامت گذاری ها با استفاده از یک علامت انجام شود. به طور مثال برای مطالب نامفهوم می توانید جلوی متن را با یک علامت سوال علامت بزنید. برای علامت گذاری تعاریف مهم و کاربردی نیز می توانید از علامت گیومه استفاده کنید. کلمات مهم را نیز می توانید با خط کشیدن دور آن ها علامت گذاری کنید.

لازم به ذکر است که برای این که بتوانید علامت ها را بعدا پاک کنید بهتر است از مداد برای علامت زدن استفاده کنید. چرا که علامت گذاری با خودکار روی کتاب باقی مانده و نمی توان به راحتی آن ها را از بین برد. نکته ی دیگر در زمان علامت گذاری مطالب مهم این است که صرفا مطالب مهم را علامت گذاری کنید. توجه داشته باشید که هدف علامت گذاری خلاصه نویسی است. به همین جهت باید محتوای کمتری را گلچین نمایید.

بیشتر بخوانید: ده مزایای کتاب صورتی

آموزش مراحل خلاصه نویسی کتاب
آموزش مراحل خلاصه نویسی کتاب

مرحله دوم آموزش مراحل خلاصه نویسی: استخراج کلمات کلیدی

پس از انجام مرحله ی علامت گذاری کتاب، نوبت به استخراج کلمات کلیدی می رسد. در این مرحله از خلاصه نویسی کتاب باید به کلمات کلیدی ای که در کتاب دور آن ها خط کشیده اید بروید و آن ها با دقت استخراج نمایید. در استخراج کلمات کلیدی کتاب، آن ها را باید روی برگه نوشته و کلمات کلیدی فرعی مربوط به آن ها را نیز زیر آن ها قرار دهید. به کمک استخراج کلمات کلیدی فرد با مطالعه این کلمات محتوای مطالعه شده برایش تداعی شده و یادآوری مناسبی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در قیمت چاپ کتاب

مرحله سوم آموزش مراحل خلاصه نویسی: یادداشت برداری

مرحله ی نهایی در خلاصه نویسی کتاب یادداشت برداری است. در مرحله ی یادداشت برداری جملات مهمی که در کتاب آن ها را علامت زده ایم را باید استخراج کنیم. برای انجام یادداشت برداری در یک برگه و یا فایل کامپیوتری جملات مهم یا دشوار را بنویسید. برای یادداشت برداری مناسب تر و همچنین صرفه جویی در وقت سعی کنید جملات را کوتاه تر کنید. همچنین برای یادداشت برداری بهتر می توانید از کلمات کلیدی کمک گرفته و آن ها را به عنوان سرفصل برای جملات بیاورید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده. شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهد.
ارسال یک دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

× ارسال پیام در واتساپ