0
چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب با تیراژ کم و فوری، چاپ رمان و داستان

تعداد اصولی صفحات کتاب چقدر است؟

تعداد اصولی صفحات کتاب چقدر است؟

تعداد اصولی صفحات کتاب به خصوص برای نویسنده های تازه کار، یکی از ابهامات مهم پیرامون نوشتن یک کتاب این است که نمیدانند که تعداد اصولی صفحات کتاب مورد نظرشان چند تا باید باشد. حتی در تبدیل پایان نامه به کتاب نیز انجام دهنده باید تعیین کند که چه تعداد صفحاتی را در انتظار دارد. به همین منظور ممکن است برخی بدون توجه به این نکته کار را شروع کنند و به مشکل بخورند. سوال دیگری که برای برخی از نویسندگان ایجاد می شود پیرامون تعداد جلدها متناسب با صفحات است. به همین جهت است که بهتر است قبل از شروع کار بدانید که تعداد اصولی صفحات کتاب چقدر است.

برخی ها محتوای بلندی در نظر دارند و زمانی که می خواهند آن محتوا را در قالب یک کتاب پیاده سازی کنند دچار سردرگمی می شوند. چرا که از تعداد اصولی صفحات کتاب اطلاع ندارند و به همین جهت نمی دانند محتوایشان در قالب یک جلد باید نوشته شود و یا بهتر است آن را در چند جلد به مخاطبان ارائه کرد.

تعداد اصولی صفحات کتاب چقدر است؟

مراحل پیشنهادی جهت تعیین تعداد اصولی صفحات کتاب

اگر شما نویسنده ی تازه کاری هستید و یا نویسندگی قبلا کرده اید و الان نمی دانید کتاب جدیدتان را در قالب چند صفحه ارائه دهید، ما چهار مرحله پیشنهادی را برای تعیین تعداد اصولی صفحات کتاب تدارک دیده ایم. به کمک این مراحل شما می توانید متوجه شوید که چه تعداد صفحاتی برای کتاب شما مناسب است.

مرحله اول: نگرشتان درباره کتاب را معین نمایید

در مرحله ی اول تعیین تعداد اصولی صفحات کتاب، باید دید خود را درباره  تعداد صفحات کتاب مشخص کنید. در این مرحله نویسنده باید متناسب با موضوع و هدف کتاب، از بین سه نوع زیر یک کدام را انتخاب نماید.

نوع اول کتاب های نسبتا فشرده هستند. نویسنده های این گونه کتب عموما قصد دارند تا آن را به صورت فشرده ارائه دهند. محتوای کتاب های نوع اول عموما سی الی چهل هزار کلمه دارند.

نوع دوم کتاب ها را می توان کتاب هایی دانست که در واقع جنبه ی آموزشی دارند. استاندارد نوشتار تعداد کلمات و تعداد اصولی صفحات کتاب این دسته  عموما محدوده هشتاد هزار کلمه است.

نوع سوم کتاب هایی هستند که محدودیت تعداد صفحات برای آن ها کمتر است و در واقع جزو کتاب های قطور محسوب می شوند. کتاب های بزرگ یا قطور عموما 100 الی یا 200 صفحه ای هستند. کتاب های 100 صفحه ای معمولا 40 هزار کلمه داشته و کتب 200 صفحه ای نیز حدودا 80 هزار کلمه را شامل می شوند.

مرحله دوم: تطابق موضوع با نوع کتاب تعیین شده باعث تعیین تعداد اصولی صفحات کتاب می شود

در مرحله ی دوم در واقع نویسنده باید نوع کتابی که در مرحله ی قبل انتخاب کرد را با موضوع مدنظرش تطبیق دهد. در صورتی که موضوع مطابق با تعداد اصولی صفحات کتاب نبود، نویسنده باید یا نوع کتاب را تغییر دهد و یا تغییراتی در موضوع ایجاد کند.

به عنوان نمونه اگر شما قصد نوشتن کتاب فشرده دارید که تعداد صفحات آن بین ده الی پانزده صفحه است، نمی توانید موضوعی را انتخاب کنید که حداقل محتوای آن شامل 50 صفحه است. پس تطبیق این موضوع از مواردی است که حتما باید رعایت شود.

مرحله سوم: اولویت با تعداد کلمات اصولی داخل کتاب است!

تعداد اصولی صفحات کتاب نهایی، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال فاصله های ایجاد شده، فونت مورد استفاده و حتی صفحه آرایی از مواردی هستند که می توانند تعداد صفحات کتاب را در مقایسه با تعداد کلمات آن تحت تاثیر قرار دهند. به همین جهت است که برای کسب نتیجه ی مطلوب همواره بهتر است تا تعداد کلمات را متناسب با نوع کتاب مورد نظر در نظر بگیرید. چرا که تعداد صفحات نهایی می توانند دستخوش فاکتورهای مختلفی قرار گیرند.

مرحله چهارم: برنامه ریزی برای کسب نتیجه ای متناسب با انتخاب هایتان

اگر به خوبی مراحل قبلی را انجام داده باشید، حال می دانید که چه نوع کتابی را مدنظر داشته و تناسب با موضوع کتاب نیز انجام شده است. حال برای این که نتیجه پایانی شما متناسب با انتخاب هایتان باشد، باید برنامه ریزی مناسبی انجام دهید. به همین جهت همواره تعداداصولی صفحات کتاب را معین کنید و طبق برنامه ریزی متون هر بخش از کتاب را در همان اندازه کلمه ای که تعیین شده بنویسید. همچنین برای مواقعی که متن از تعداد تعیین شده بیشتر می شود، از راهکارهایی مثل خلاصه نویسی می توانید استفاده کنید. در نهایت مشورت با یک شخص با تجربه در این امر همواره می تواند شما را در کسب نتیجه ی مطلوب تر هدایت نماید.

 

هنوز دیدگاهی ثبت نشده. شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهد.
ارسال یک دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

× ارسال پیام در واتساپ