0
چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب با تیراژ کم و فوری، چاپ رمان و داستان

مدارک لازم برای اخذ مجوز چاپ کتاب

مدارک لازم برای اخذ مجوز چاپ کتاب

مدارک لازم برای اخذ مجوز کتاب چیست؟

سالانه تعداد زیادی کتاب در کشور به چاپ می رسد. این کتاب ها برای چاپ قانونی باید مراحل متعددی را طی کنند. برای این که کتاب شما دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و حقوق شما به عنوان یک مولف حفظ شود، باید کتاب خود را به یک انتشارات معتبر بسپارید تا مراحل لازم جهت اخذ مجوز را طی کرده و کتاب شما را به صورت قانونی به چاپ برساند.

در گذشته مولف کتاب نیز می توانست برای اخذ مجوزهای لازم اقدام کند، اما در حال حاضر این کار تنها به عهده انتشارات می باشد. مولف کتاب خود را در اختیار ناشر گذاشته و یک قرارداد چاپ کتاب امضا می کند. باقی مراحل اخذ مجوز بر عهده انتشارات می باشد. مجوزهای لازم برای چاپ یک کتاب به صورت قانونی شامل شماره شابک، فیپا و مجوز وزارت ارشاد است. اگر کتاب شما فاقد هر یک از این سه مجوز باشد، اعتبار خود را از دست خواهد داد و در صورت سو استفاده و سرقت ادبی از اثر، نویسنده قادر به پیگیری نخواهد بود.

اخذ شماره ی شابک و فیپای کتاب

شماره شابک یک شماره سیزده رقمی است که برای هر کتاب منحصر به فرد بوده و در پشت جلد کتاب دیده می شود. بیشتر انتشارات معتبر لیستی شابک های صادر شده در اختیار دارند و هر یک از این شابک ها را به یک کتاب جدید اختصاص می دهند. این شابک ها از سوی خانه کتاب صادر شده و در مدت زمانی کوتاه به کتاب های جدید تعلق می گیرند.

در مرحله بعدی اخذ فیپا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی است. فیپا همان شناسنامه کتاب است که اطلاعات مربوط به کتاب و نویسنده را در اختیار مخاطب قرار می دهد. برای دریافت فیپا باید حداقل سی درصد از متن کتاب به علاوه شماره شابک آن به همراه مدارک شناسایی نویسنده برای کتابخانه ملی ارسال شود. اگر کتاب یک اثر ترجمه شده باشد باید اطلاعات کتاب اصلی نیز به همراه سایر مدارک به کتابخانه ملی ارسال شود. مدت زمان اخذ فیپا تا حداکثر سه هفته می باشد.

اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بعد از اتمام این مراحل جلد کتاب طراحی و آماده شده و سه نسخه از آن به چاپ می رسد. این سه نسخه برای دریافت مجوز باید برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شود. ناشر دریافت مجوز چاپ کتاب را تکمیل کرده و کتاب را تحویل این وزارتخانه می دهد. وزارت ارشاد در این مرحله کتاب را با شناسنامه آن تطبیق داده و متن آن را با توجه به ممیزی های موجود بررسی می کند. اگر این کتاب از لحاظ مذهبی، سیاسی و اخلاقی مغایرتی با ممیزی های موجود نداشته باشد، مجوز چاپ آن صادر شده و با چاپ آن موافقت خواهد شد. اخذ این مجوز با توجه به نوع و ژانر کتاب از یک هفته تا سه ماه به طول می انجامد. اغلب کتاب های علمی و دانشگاهی در کوتاه ترین زمان ممکن مجوز خود را دریافت کرده و کتاب های داستانی و مذهبی حدود سه ماه در انتظار دریافت مجوز می مانند. کتاب پس از چاپ در تیراژ مورد نظر مجددا برای وزارت ارشاد ارسال می شود تا با نمونه مجوز گرفته تطابق داده شود.

توجه داشته باشید که در کنار مدارک لازم برای اخذ مجوز کتاب خود، اگر می خواهید عناوینی همچون دکتر، مهندس و غیره به نام مولف افزوده شود، بایدمدارک لازم که صحت این اطلاعات را تایید کند را به انتشارات ارائه دهید.

4 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه
  1. نویسنده

    21 شهریور 1400 at 8:26 ب.ظ

    با سلام . آیا برای چاپ کتاب ار پایان نامه باید اسم استاد راهنما باشه .و مجوز از دانشگاه میخواد . یا اینکه خودمون مستقل میتونیم اقدام کنیم ؟ با تشکر از پاسخ

    • simayeghalam

      26 خرداد 1401 at 2:22 ب.ظ

      درود
      درج اسم استاد در کتاب الزامی نیست و کاملا اختیاریست. و نیازی به مجوز از دانشگاه نیست و بصورت مستقل می توانید اقدام کنید.

  2. محمدعلی زیرک

    25 تیر 1401 at 12:09 ب.ظ

    با سلام، جهت درج دکتر در جلد کتاب ، گواهی دانشگاه مبنی بر دانشجوی سال آخر دکتری کفایت می کند؟

    • simayeghalam

      20 بهمن 1401 at 10:52 ب.ظ

      با درود
      مدرک پایان تحصیل یا گواهی موقت ملاک است.
      با سپاس

ارسال یک دیدگاه

× ارسال پیام در واتساپ