0
چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب با تیراژ کم و فوری، چاپ رمان و داستان

نحوه ویراستاری کتاب داستانی

نحوه ویراستاری کتاب داستانی

نحوه ویراستاری کتاب داستانی چیست؟ ویراستاری کتاب همواره از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع اگر قبل از چاپ کتاب ویراستاری انجام نشود اشتباه بزرگی برای آن کتاب انجام شده است. ویراستاری در واقع به محتوای کتاب جان می بخشد. به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، ویراستاری بار ادبی اثر را بالا می برد. در تمام کتاب ها فارغ از موضوع آن ها انجام ویراستاری ضرورت دارد. در انواع کتب ویراستاری ضرورت دارد. در تبدیل پایان نامه به کتاب نیز انجام ویراستاری باعث می شود تا کتاب نهایی اثری بی نقص باشد. البته در بعضی از انواع کتاب ها انجام ویراستاری اهمیت بیشتری دارد. به خصوص در انواع رمان و کتاب های داستانی ویراستاری اثر را در عین جذابیت، ادبی تر می کند. همانطور که گفتیم در کتب داستانی ویراستاری ضرورت دارد، به همین جهت آشنایی با نحوه ویراستاری کتاب داستانی کمک بسزایی می کند.

نحوه ویراستاری کتاب داستانی

تفاوت نویسندگی و ویراستاری کتاب داستانی در چیست؟

برخی تصور می کنند که ویراستاری همان کار نویسندگی است. اما این دو  باهم تفاوت دارند. چرا که ویراستار کتاب شخصی است که حوزه ی موضوعی او فراتر از اکثر نویسنده ها است. داشتن اطلاعات کافی در انواع موضوعات از ضرورت های شغل ویراستاری است. چرا که ویراستاری کتاب فقط یک دسته بندی را شامل نمی شود. ویراستاری می تواند روی کتاب علمی، کتاب مهندسی، کتاب داستانی و آموزشی انجام شود.

به عنوان نمونه اگر ویراستار باید کتابی با عنوان مهندسی شیمی را ویراستاری کند، باید تمام شاخه های مهندسی شیمی را آشنا باشد. اما در نویسندگی این موضوع ضرورت ندارد. نویسندگی اگر بخواهند در حوزه مهندسی شیمی کتاب بنویسد، اطلاعات کافی در همان حوزه برای نوشتن کتابش کافی است و نیازی به آشنایی با سایر شاخه های مهندسی شیمی نیست.

ویراستاری کتاب شامل دو نوع اصلی است

ویراستاری نیز صرفا یک نوع را شامل نمی شود. انواع ویراستاری شامل دو دسته ی اصلی است. دو دسته ی اصلی ویراستاری ادبی کتب و ویراستاری فنی کتب می باشد. هر کدام از این دو دسته تخصص خاص خود را نیاز دارند.

ویراستاری ادبی کتب چیست؟

همان طور که گفتیم ویراستاری شامل دو نوع است. ویراستاری ادبی یکی از انواع اصلی آن است. در ویراستاری ادبی کتب قواعد و نکات دستوری زبان فارسی در کتاب ویرایش و بهبود داده می شود. در ویرایش ادبی، ویراستار باید دقت زیادی در ترمیم متن داشته باشد. نمونه کار ویرایش متن ادبی انتخاب فعل مناسب برای جملات و همچنین توجه به ساختار بندهای متن است.

ویراستاری فنی کتب و نحوه ویراستاری کتاب داستانی

نوع دیگر انواع ویراستاری، ویراستاری فنی کتب است. در ویرایش فنی کتاب، متن ارائه شده بررسی شده و سپس اشکالاتی نظیر رعایت صحیح نیم فاصله، املا و علامت های نگارشی بر طرف می گردد.

نحوه ویراستاری کتاب داستانی چگونه است؟

ویراستاری داستانی از انواع پرکاربرد ویراستاری هستند. کتاب های داستانی و انواع رمان در ویراستاری داستانی اصلاح و بهبود داده می شوند.

نحوه ویراستاری کتاب داستانی نیز به گونه ای است که ویراستار کتاب باید نقص های فایل کتاب یا برگه های آن را برطرف نماید. همچنین گاهی در ویراستاری کتاب داستانی ویراستار می خواهد محتوایی را به متن اضافه کند. در این موارد ویراستار باید تاییدیه نویسنده را درباره آن موضوع بگیرد.

گاهی در کتاب های داستانی ویراستار متوجه می شود که محتوا بیش از حد به حاشیه رفته است. در این مواقع نیز ویراستار بخشی از متن را حذف می کند. از جمله ویراستاری هایی موفق با حذفیات می توان به کتاب 100 سال تنهایی نوشته ی گابریل گارسیا اشاره داشت. در این کتاب ویراستار 100 صفحه از کتاب را حذف کرد. با انجام این ویراستاری فروش این کتاب چندین برابر شد.

قواعد نگارشی و ویراستاری کتاب داستانی

اصلاح قواعد نگارشی از جمله بخش های مهم در نحوه ویراستاری کتاب داستانی است. ویراستار باید کاملا مسلط به قواعد نگارشی زبان فارسی باشد و بتواند با اصلاح متن خوانایی آن را بیشتر کند.

از جمله مواردی که ویراستاری قواعد نگارشی باید انجام شود، به کارگیری صحیح نقطه، ویرگول، علامت سوال و … است.

گاهی اوقات نیز ویراستار متوجه اشتباه در جمع بستن اسم ها در متن می شود. این مورد نیز باید اصلاح شود. استفاده از تنوین کلمات فارسی، حذف کردن اشتباه قرینه های لفظی و به کارگیری فعل های ناقص از دیگر مواردی هستند که در ویراستاری قواعد نگارشی باید انجام شود. همچنین در ویراستاری قالب صحیح کلمات عربی روی کلمات فارسی نیز باید صورت پذیرد.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده. شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهد.
ارسال یک دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

× ارسال پیام در واتساپ