0
چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب با تیراژ کم و فوری، چاپ رمان و داستان

تاثیر کتابخوانی بر کودکان

تاثیر کتابخوانی بر کودکان

تاثیر کتابخوانی بر کودکان: کتابخوانی مسئله‌ای است که هم برای کودکان و هم برای نوجوانان یا حتی بزرگسالان اهمیت بسیار زیادی دارد. مسئله ای که در کشور ما وجود دارد و هنوز هم حل نشده؛ کمبود سطح کتابخوانی است.

بهتر است که ما این عادت را از همان دوران کودکی برای فرزندانمان نهادینه کنیم اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که تاثیر کتابخوانی برای کودکان چیست. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به سنین بالا رسیده و مثلاً می خواهید اقدامات مهمی مثل تبدیل پایان نامه به کتاب را انجام دهید، حتماً باید ضرورت انجام این کار را بدانید تا بتوانید روش درست و اصولی را برای سبک زندگی فرزندان در پیش بگیرید. با ما همراه باشید تا فواید کتابخوانی برای کودکان را به طور کامل برایتان توضیح دهیم.

تاثیر کتابخوانی بر کودک چیست؟

مهم ترین مسئله ای که باید مورد بررسی قرار بگیرد تا مجاب بشویم کودکانمان را به افرادی کتابخوان تبدیل کنیم، این است که تاثیر این کار را بدانیم. اگر ما از همان دوران کودکی فرزندانمان را به کتابخوانی عادت بدهیم، قطعا تاثیر آن در دوران بزرگسالی مشخص خواهد شد. مهم ترین تاثیراتی که می توانیم از کتابخوانی برای کودک نام ببریم؛ شامل موارد زیر است:

شکل گیری شخصیت کودکان  زیر سه سال

اگر کودکان را در زمینه زبان آموزی و آموختن کلمات تازه همراهی کنیم، قطعاً در تکوین و شکل گیری شخصیت آن ها تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. آموزش کودکان تازه تا حد زیادی وابسته به کتابخوانی است‌. بنابراین هر چقدر که سن کودک بالاتر می‌ رود، گنجینه لغات او افزایش پیدا کرده و خیلی وسیع تر و دقیق تر می تواند اطلاعات را پردازش کند‌.

قصه و شعر خوانی در او تقویت می شود و خیلی راحت می‌ تواند به مباحث مختلف گوش کند، قصه ها را بازگو کرده، احساسات، عواطف و افکارش را بیان کند و در برخورد با مشکلات از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد که این یکی از مهم ترین تاثیرات کتابخوانی بر کودک است.

بیشتر بخوانید: چاپ دیجیتال کتاب

تاثیر کتابخوانی بر کودکان
تاثیر کتابخوانی بر کودکان

تقویت قدرت تفکر و تخیل و اخلاق

این که فرزند شما بتواند تصویرسازی کند، تا حد زیادی به داستان خوانی و کتابخوانی شما وابسته است. شما می توانید قدرت تجسم، تخیل و تفکر را در کودک خود از طریق کتابخوانی تقویت کنید‌. مهم تر از همه اینکه در کتاب، اصول اخلاقی آموزش داده می شوند که نتیجه کار مشخص است‌. در نتیجه می‌ تواند تاثیر عمیقی روی تفکر و روحیه کودک بگذارد‌ و اصول اخلاقی را به او آموزش دهد، بدون این که احساس کند تحت اجبار قرار گرفته است‌.

از طرفی می تواند داستان ها را با قدرت و تخیل خودش را تصویرسازی کند و به راحتی به معاشرت با دیگران بپردازد و همین باعث می شود که کودک از جنبه های مختلف ذهنی تقویت شود.

آموزش احترام به نظر جمعی و مشارکت در حل مسئله

این یکی از مهمترین اصول اخلاقی است که کودک باید بیاموزد و هیچ چیز به اندازه کتاب نمی تواند او را به این طرز تفکر برساند. پیوستگی منطقی و پشت سر هم بودن اتفاقات، نه تنها باعث سرگرمی کودک می‌ شود، بلکه نظم منطقی به ذهن او می‌ دهد.

کودکانی که در دوره قبل از دبستان بیشتر به قصه گوش داده باشند، واژه ها و صداهای بیشتری شنیده باشند و معنای آنها را بیشتر درک کرده باشند، در سن مدرسه هنگامی که با شکل نوشتاری کلمات مواجه می‌ شوند، معانی آنها را راحت تر می فهمند و درک می کنند‌. همچنین می‌ توانند هیجانات خود را هم در این سن کنترل کنند. در واقع کتابخوانی به کودک یاد می دهد که اول هیجانات خودش را شناسایی کند و بعد متناسب با شرایط به آنها پاسخ داده و بتواند آنها را کنترل کند.

اما نکته مهمی که وجود دارد، این است که کتابی که خریداری می کنید، باید متناسب با سن کودکتان باشد تا بتواند تاثیر حداکثری خودش را به شکلی که برایتان توضیح دادیم، بگذارد.

تاثیر کتابخوانی بر کودکان
تاثیر کتابخوانی بر کودکان

کلام آخر

کتابخوانی برای کودکان یکی از موثر ترین و مفیدترین سرگرمی هایی است که در سنین پایین می توانید آنها را به انجام این کار عادت بدهید. در واقع کتابخوانی باعث می شود که کودک رشد بهتر از لحاظ شخصیت، فکری و ذهنی داشته باشد و از لحاظ اصول اخلاقی همیشه از کودکان دیگر پیشی بگیرد.

سایت ما با عنوان سیمای قلم  در این زمینه می‌ تواند به شما کمک کند و اقداماتی مانند چاپ کتاب مثلاً تبدیل پایان نامه به کتاب را نیز برای شما انجام می دهیم.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده. شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهد.
ارسال یک دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

× ارسال پیام در واتساپ