0
چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب با تیراژ کم و فوری، چاپ رمان و داستان

نگارش اصولی کتاب به چه صورت است؟

نگارش اصولی کتاب به چه صورت است؟

نگارش اصولی کتاب به چه صورت است؟ کتاب ها از جمله قدیمی ترین وسایلی هستند که بشر برای انتقال اطلاعات به دیگران از آن استفاده می کند. نویسندگی نیز از دیرباز تا به امروز یکی از مشاغل پرطرفدار و جذاب است. حال بسیاری از افراد ممکن است به نویسندگی کتاب علاقه داشته باشند اما به دلیل عدم آشنایی با نگارش صحیح کتاب نتوانند آن را به نحوه صحیح انجام دهند و به همین جهت به دنبال این حرفه نروند.

 

نویسندگی شاخه های زیادی را شامل می شود. از کتاب های داستانی و رمان گرفته تا کتاب های پژوهشی و علمی همه جزو شاخه های نویسندگی هستند. حال باید به این نکته توجه داشت که هر نوع کتابی نیاز به اصول نگارش صحیح خود را دارد. به عنوان مثال نمی توان نگارشی که برای نوشتن کتاب داستانی از آن استفاده می کنیم را برای نگارش تبدیل پایان نامه به کتاب هم استفاده کنیم.

 

به خاطر بسپارید که نویسندگی با یک نگارش اصولی کتاب از جمله ی اصلی ترین مواردی است که هر نویسندگی باید به آن توجه داشته باشد. چه بسا متن های بسیار جذاب و منحصر به فردی هستند که به دلیل عدم رعایت نگارش صحیح کتاب در آن ها جذابیت خود را از دست داده اند. به یاد داشته باشید که تاثیر نگارش اصولی کتاب در متن در حدی است که می تواند متن را در دید خواننده نامفهوم کند.

نگارش اصولی کتاب به چه صورت است؟

علت الزام رعایت نگارش اصولی کتاب در نویسندگی

 

 

به خاطر بسپارید که از یک پیام چند خطی تا یک کتاب چند صد صفحه ای نیاز به داشتن نگارش صحیح کتاب دارند. حتما برای شما هم پیش آمده که زمانی که یک پیامک از دوست و آشناهایتان نگارش درستی نداشته است، نتوانسته اید مفهوم آن را متوجه شوید. حال تصور کنید که یک کتاب چند صد صفحه ای در نزد خواننده نامفهوم باشد.

 

به طور کلی سه دلیل اصلی برای رعایت نگارش اصولی کتاب وجود دارد که عبارتند از:

 

یک نگارش اصولی کتاب به شیوه صحیح سطح سواد نویسنده را نشان می دهد: شاید برای بسیاری از مردم عادی داشتن نگارشی مناسب اهمیتی نداشته باشد. اما اگر در مقام نویسنده متنی را می نویسید، مردم توجه ویژه ای به سطح سواد نویسنده کتاب می کنند. به همین جهت عدم رعایت نگارش درست می توانند شما را به عنوان نویسنده فاقد داشتن سواد کافی نشان دهد.

 

خواندن متن با نگارش صحیح بهتر خواهد بود: دیگر علت این که رعایت نگارش اصولی کتاب اهمیت دارد این است که زمانی که نگارش به درستی انجام شده باشد، خواننده بهتر متن را می خواند. این موضوع باعث می شود تا کتاب شما مورد توجه عده ی بیشتری قرار گیرد.

 

نگارش بهتر، مدت زمان بیشتری در ذهن خواننده خواهد ماند: طبعا شما هم بسیاری از متون و اشعار فاخر فارسی را در ذهنتون دارید. علت این ماندگاری متن یک نگارش درست در کتاب است. هر چه یک متن نگارش بهتری داشته باشد، خواننده آن را بهتر درک می کند و در نهایت مدت زمان بیشتری آن را به خاطر می سپارد.

 

نگارش اصولی کتاب چه نکاتی دارد؟

 

 

در اینجا ما برخی از نکات نگارش اصولی کتاب به زبان فارسی را آورده ایم. اما اگر میخواهید نگارش شما در حرفه ای ترین حالت ممکن باشد، بهتر است تحقیقات بیشتری را در این زمینه انجام دهید.

 

 

به کارگیری صحیح نقطه در جملات

 

نقطه یکی از پر کاربردترین علائم نوشتاری در نگارش اصولی کتاب است که در متون مختلف استفاده می شود. یک نقطه در واقع پایان جمله را نشان می دهد. لازم به ذکر است که نقطه را بعد از حروف اختصاری و مخفف ها باید به کار برد.

 

ویرگول، از دیگر علائم پرکاربرد نوشتاری

 

ویرگول، دیگر علامت پرکاربرد نوشتاری در نگارش اصولی است. در واقع زمانی که ویرگول قرار داده می شود، مفهوم مکث کردن را به خواننده انتقال می دهد. ویرگول نقش بسزایی را در راحت تر خوانده شدن متون دارد.

 

نقطه ویرگول؛ مکملی کاربردی در نوشتن و نگارش اصولی کتاب

 

نقطه ویرگول از جمله علائم کاربردی است. اما میزان استفاده از آن مانند نقطه و ویرگول نیست و فقط گاهی از آن استفاده می شود. نقش نقطه ویرگول در واقع متمم است. نمونه کاربرد نقطه ویرگول: ما اینگونه ایم؛ گاهی خوب و گاهی بد.

 

علامت سوال؟ علامتی بسیار پرکاربرد در پیام متنی نگارش کتاب

 

علامت سوال نیز مانند نقطه و ویرگول در بسیاری از موارد به خصوص در پیام های متنی، مثل پیامک ها است. اما در نگارش اصولی کتاب به موجب این که نویسنده نمی تواند انتظار پاسخ از خواننده را داشته باشد، کاربرد این علامت بسیار کمتر است.

 

دیگر علائم پرکاربرد

 

علامت تعجب، دو نقطه، گیومه، سه نقطه، خط فاصله، قلاب و پرانتز از دیگر علائم نگارشی هستند که به کارگیری صحیح آن ها نگارش متن را بهتر می کند.

 

هنوز دیدگاهی ثبت نشده. شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهد.
ارسال یک دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

× ارسال پیام در واتساپ