0
چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب با تیراژ کم و فوری، چاپ رمان و داستان

ویراستاری چیست و ویراستار چه کاری انجام می‌دهد؟

ویراستاری چیست و ویراستار چه کاری انجام می‌دهد؟

ویراستاری چیست و ویراستار چه کاری انجام می‌دهد؟ اگر به حوزه چاپ و نشر کتاب علاقه مند باشید و در این زمینه مطالعاتی انجام داده باشید، احتمالاً با شغلی به عنوان ویراستاری روبرو شده اید. ویراستار می‌ تواند یکی از جذاب‌ ترین کارهایی باشد که علاقه‌مندانش به سراغ آن می‌ روند اما سوال اینجاست که فرد ویراستار دقیقا چه کاری انجام می دهد و ویراستاری اصلاً چیست؟ اگر به دنبال انجام کارهایی مثلاً تبدیل پایان نامه به کتاب هستید، حتماً باید در مورد ویراستاری اطلاعات کافی داشته باشید که ما در این مقاله این اطلاعات را در اختیارتان قرار می دهیم‌.

ویراستاری چیست؟

یکی از مهم ترین کارهایی که یک ویراستار به انجام می رساند، این است که کتاب را برای چاپ آماده می‌ کند. ویراستار کتاب نسخه‌ های خطی اولیه از نویسندگان را می خواند و ایرادات آن را برطرف می کند. مهمترین وظیفه‌ای که ویراستار دارد، فقط به اینجا ختم نمی شود‌ موقعیت شغلی یک ویراستار فقط منحصر به پرفروش بودن اثر ویرایش شده او نیست. در ادامه راجع به وظایف فرد ویراستار بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد.

ویراستار چه کاری انجام می دهد؟

ویراستار در طول روز اقدامات مختلفی را به انجام میرساند. اگر بخواهیم وظایف او را برایتان شرح دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یک ویراستار برای انجام کارهای مختلف مثلاً تبدیل پایان نامه به کتاب و کارهایی از این قبیل؛ اول باید نسخه‌ های خطی را برای بررسی به طور کامل جمع آوری کند‌
  • سپس باید تمام مطالب را بخواند، آنها را ویرایش کند و به گونه ای آنها را بنویسد تا برای خواننده قابل درک باشد و درست هم خوانده شود‌
  • صحت مطالبی که ذکر شده است، قبل از انتشار باید توسط ویراستار تایید شود.
  • ویراستار می تواند با نویسنده همکاری داشته باشد و متناسب با سبکی که برای نشریه وجود دارد و سیاست‌ هایی که اخذ می‌ شود، مطالب را توسعه و گسترش بدهد.
  • ویراستار باید روابط کاری خوبی با نویسنده و دیگر کارمندان اصلی مثلاً پرسنل بازاریابی یا گرافیست داشته باشد تا بتواند فرآیند کار را راحت تر کند و به آنها سرعت ببخشد‌.
  • همچنین باید به نکاتی که در جدول برنامه ریزی آمده عمل کند و طبق زمان‌بندی پیش برود تا بتواند نسخه های خطی را به موقع منتشر کند‌‌.

بیشتر بخوانید: مقدمه مقاله را چگونه بنویسیم

ویراستاری چیست و ویراستار چه کاری انجام می‌دهد؟
ویراستاری چیست و ویراستار چه کاری انجام می‌دهد؟

مهارت ها و صلاحیت‌ های یک ویراستار

اگر شما هم می خواهید یک ویراستار یا ویرایشگر موفق باشید، باید ویژگی های زیر در شما وجود داشته باشد:

علاقه به مطالعه

یک ویراستار قبل از هر چیزی باید عاشق کتاب خواندن و مطالعه باشد، زیرا باید وقت زیادی را بگذارد تا بتوانند نسخه‌ های خطی بخواند.

 مهارت های ارتباطی قوی

ویراستار باید بتواند روابط کاری خوبی با کارکنان و نویسندگان داشته باشد و بتواند آن ها را به صورت تدریجی راهنمایی کند، همکاری خود را با آنها توسعه دهد و نظرات خود را به ناشر، نویسنده و مترجم انتقال بدهد.

مهارت های نوشتاری قوی

ویراستار کسی است که باید متن را قابل خواندن کند؛ یعنی اگر سردرگمی یا مفهومی داخل آن وجود دارد، با استفاده از کلام صریح تر و واضح تر، دستور زبان و علائم نگارشی بتواند متن را قابل خواندن کند و این نیازمند این است که مهارت نوشتاری قوی داشته باشد.

دانش گرامری

هیچ کس اندازه ویراستار نمی‌ تواند به اصول و قواعد نوشتاری مسلط باشد. در واقع باید استفاده صحیح از افعال و علائم نگارشی را بداند.

جزئی نگری

ویراستار به مراتب بیشتر از نویسنده و مترجم نیاز به جزئی نگری دارد تا بتواند مطالب را به بهترین شکل ممکن جمع‌آوری کرده و آن را به مخاطب انتقال دهد.

آیا ویراستاری های کتاب متنوع هستند؟

قطعاً بله. زمانی که شما می خواهید ویراستاری را انجام دهید، خودتان انتخاب می کنید که به سراغ چه نوع ویراستاری بروید. شما می‌ توانید ویراستاری دستوری، ویراستاری ادبی یا ویراستاری داستانی داشته باشید.  شما هستید که مشخص میکنید در چه حوزه ای می توانید فعالیت کنید. در مورد تبدیل پایان نامه به کتاب هم ویراستاری های جداگانه ای وجود دارد که در سایت ما با عنوان سیمای قلم می توانید با این اقدامات آشنا شوید.‌ مواردی مانند صفحه آرایی هم در سایت ما به انجام می رسد.

بیشتربخوانید: عوامل موثر در صنعت نشر کتاب

کلام آخر

طبق اطلاعات موجود در این زمینه، ما به طور کامل برایتان توضیح دادیم که ویراستاری چیست و وظایف یک ویراستار چه چیزهایی را شامل می‌ شود. همچنین راجع به مهارت ها و صلاحیت هایی که یک ویراستار را به فرد ماهری در کارش تبدیل می کند، با شما صحبت کردیم که تبدیل پایان نامه به کتاب هم از این مهارت ها مستثنا نیست.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده. شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهد.
ارسال یک دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

× ارسال پیام در واتساپ